Motorové oleje jsou důležitou součástí vybavení pohonných jednotek všech automobilů. Říká se, že kdo maže, ten jede – tento slogan má svůj původ ve strojírenství, kde se veškerá třecí síla kovových součástek musí eliminovat optimálním mazivem, a dokonce i při obrábění se snižuje teplota tření vodou nebo chladicí olejovou emulzí. Snížení tření a chlazení se pochopitelně týká i spalovacího motoru. Všechny pohyblivé kovové součásti musí být opatřeny olejovým filmem a velmi záleží na jeho parametrech.
Je pochopitelné, že každý z nás se v životě zabývá jinými tématy, a že podrobnou znalostí motorových olejů nelze také očekávat od každého řidiče. Většina z nás si dokonce nechá měnit olej v servisu, a odborníkům důvěřujeme, že zvolí ten správný. Servisní technik se vás však může zeptat, jaké mazivo budete chtít využít.
Nezáleží na značce, ale na specifikaci
Syntetika nebo minerální olej– plně nebo polo syntetické oleje jsou mnohem dražší, ale tato investice se vyplatí vzhledem ke kratšímu času, kdy se při každém nastartování motoru dostává mazivo tam, kam je třeba. Posledním místem, kam putuje, je ložisko vahadla. Syntetickému mazivu trvá jen 4 vteřiny, než je vahadlo mazáno, zatímco u minerálního oleje je to až téměř 20 sekund.
Čerpatelnost za mrazu– velmi důležitý ukazatel je také schopnost čerpadla nasát mazací médium v mrazu, kdy při nízkých teplotách tuhne. Plně syntetické vydrží být dostatečně tekuté i při – 35 stupních, a označuje se číslem 0 a písmenem W. Pro naše středoevropské podmínky plně postačí označení 5W, kdy je u syntetiky spolehlivý provoz do – 30 stupňů Celsia.
Kontrolujte měrku– pokud přece jen využijete plně syntetické mazivo, které umožňuje prodloužit interval jeho výměny, musíte počítat s tím, že po určité době bude nutné pravidelně kontrolovat stav mechanickou měrkou. Kontrolu provádějte s autem na rovině, vždy u zahřátého motoru (po ujetí vzdálenosti nejméně 10 km), musíte však po příjezdu vyčkat zhruba 20 minut, než mazivo odteče zpět do olejové vany.